Isnin, 20 Julai 2009

"Berusaha mengikut teladan Kristus"

1 Korintus 11:1
"Jadilah pengikutku, sama seperti aku juga menjadi pengikut Kristus" (Terj. Indo. Baru)
1 Korintus 11:1
"Ikutlah teladanku, sebagaimana aku pun mengikut teladan Kristus" (Terj. Berita Baik)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mengapakah Rasul Paulus meyarankan supaya kita mengikuti teladannya? Kita dapat mengetahui bagaimana kehidupan Rasul Paulus sebelum dia 'ditangkap' oleh Kristus untuk menjadi askar-Nya, jika kita membaca kitab Kisah Para Rasul. Selepas dia menyerahkan seluruh hidupnya kepada Kristus, hidupnya menjadi satu dengan Kristus. Sebab itulah dia sangat faham akan peribadi Kristus. Satu daripada banyak teladan Kristus kita dapat lihat melalui teks Yohanes 13: 3-15. Apakah teladan yang telah Tuhan berikan dalam petikan ini? Hanya satu, "KASIH". Dalam petikan ini Dia bertindak sama seperti hamba. Dan Dia mahu semua pengikut-Nya melakukkan seperti apa yang telah dilakukan-Nya.






Dia telah turun ke dunia untuk melaksanakan misi yang besar iaitu memberikan nyawa-Nya mati di kayu salib kerana kasih-Nya kepada manusia. Dia telah membuktikan bahawa Allah itu Kasih. Kasih-Nya tidak bersyarat. Inilah 'Kasih Agape'. Jadi, sebagai pengikut Kristus kita harus mencontohi-Nya. Inilah perkara yang kita perlu kejar dalam hidup kita.

Seorang askar yang sedang bercuti dari tugasnya, tergesa-gesa dalam perjalanannya semasa di stesen keretapi telah terlanggar sebuah gerai buah-buahan yang menyebabkan buah epal bertaburan di sana-sini. Budak lelaki yang sedang menjaga gerai ini cuba untuk mengutip semua buah yang telah jatuh tetapi sangat sukar baginya kerana buah itu banyak. Lelaki askar yang kesal dengan apa yang telah berlaku, membantunya mengutip buah-buah epal itu. Dia bukan sahaja mengutipnya tetapi juga mengelap buah-buah epal itu dengan sapu tangannya sebelum ia diletakkan di tempat asalnya. dengan perasaan yang kagum, budak lelaki ini bertanya dengan syukur kepada askar ini, "Encik, adakah encik Yesus?" Askar itu menjawab, "Bukan, tetapi saya cuba menjadi seperti Dia."

Manusia selalu menjalankan tanggungjawab dengan tergesa-gesa dan menjadi terlalu sibuk. Namun sebagai pengikut Kristus, kita mesti ingat bahawa Yesus mengesa kita untuk menunjukkan kebaikan dan keprihatinan kepada orang lain. Kita juga perlu mengambil masa untuk memberikan pertolongan kepada orang yang memerlukannya tanpa syarat. Inilah yang dikatakan 'Kasih yang Sejati'.

Adakah sesiapa yang akan bertanya kepada kita, "Adakah anda Yesus? Dan bolehkah kita menjawab dengan jujur, "Bukan, saya bukan Yesus tetapi saya berusaha untuk menjadi seperti Dia."

~ Kebaikan hati seperti Kristus dapat mewujudkan peluang bagi kesaksian yang menyentuh hati

Jika kita mahu mengubah seseorang kita haruslah mengasihi peribadi tersebut tanpa bersyarat. Semua orang yang berubah di dalam Kristus di sebabkan 'Kasih Kristus' ke atas mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan