Rabu, 5 Ogos 2009

Nilai Sebuah Persahabatan


1 Samuel 20: 12-17

Ayat Kunci - Yonatan...mengasihi Daud seperti dia mengasihi dirinya sendiri.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

John Chrysostom (347-407) merupakan seorang pengkhutbah terkenal zaman gereja awal. Dia diberi nama Chrysostom, yang bermaksud "mulut emas", kerana kepetahannya berkhutbah.
Ini adalah salah satu daripada pengertiannya tentang persahabatan:
"Demikian adalah persahabatan, melaluinya kita mengasihi berbagai tempat dan pelbagai musim; ia adalah seperti...pokok bunga yang mengugurkan daunnya ke tanah di sekitarnya. Jadi, di mana kita tinggal bersedialah untuk memberikan pertolongan. Bersama rakan-rakan, kemiskinan adalah kegembiraan... Ianya baik bagi kita jika matahari itu sangat terik daripada tanpa sahabat."

Cerita tentang Yonatan dan Daud adalah sebuah ilustrasi tentang nilai persahabatan. Semasa Daud dikejar oleh raja Saul yang gila, Daud mendapat kelegaan akibat sokongan daripada sahabatnya, anak raja Saul. Talian persahabatan mereka dinyatakan oleh sifat kepercayaan, sifat memahami, dan sifat memberikan galakan. Betapa susahnya Daud menanggung penderitaan yang tidak adil itu tanpa dasar persahabatan di dalam Tuhan (ay.42).

Pada zaman suara Chrysostom dan bukti dari Daud dan Yonatan adalah peringatan atas keperluan untuk memelihara persahabatan yang Tuhan telah berikan kepada kita.
-Dennis Fisher

"Apabila dunia tidak lagi berfungsi, sahabat adalah peribadi pertama yang akan datang kepada kita"

(Diterjemah daripada Our Daily Bread edisi Jun, Julai dan Ogos 2009, Renungan Harian untuk 28hb Julai)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan