Sabtu, 12 September 2009

“HIDUP DITENTUKAN OLEH KEPUTUSAN KITA”

Yosua 24: 15 – 16
24:15 Tetapi jika kamu anggap tidak baik untuk beribadah kepada TUHAN, pilihlah pada hari ini kepada siapa kamu akan beribadah; allah yang kepadanya nenek moyangmu beribadah di seberang sungai Efrat, atau allah orang Amori yang negerinya kamu diami ini. Tetapi aku dan seisi rumahku, kami akan beribadah kepada TUHAN!"
24:16 Lalu bangsa itu menjawab: "Jauhlah dari pada kami meninggalkan TUHAN untuk beribadah kepada allah lain!
______________________________________________
Apakah alasannya hidup kita ini ditentukan oleh keputusan kita?
Ø Tuhan memberikan kuasa kepada manusia untuk membuat keputusan dalam setiap pilihan

~ Contoh;

1) Adam & Hawa (Kejadian 2: 16 & 17)
16 Lalu TUHAN Allah memberi perintah ini kepada manusia: “Semua pohon dalam taman ini boleh kau makan buahnya dengan bebas, 17 tetapi pohon pengetahuan tentang yang baik dan yang jahat itu, janganlah kau makan buahnya, sebab pada hari engkau memakannya, pastilah engkau mati.”

2) Nuh (Kejadian 9)
Perjanjian Allah dengan Nuh
Ayat 1: Lalu Allah memberkati Nuh dan anak-anaknya serta berfirman kepada mereka: “Beranakcuculah dan bertambah banyaklah serta penuhilah bumi.

3) Abraham (Kejadian 22: 15 – 18)
15 Untuk kedua kalinya berserulah Malaikat TUHAN dari langit kepada Abraham, 16 katanya: “Aku bersumpah demi diri-Ku sendiri – demikianlah firman TUHAN -: Kerana engkau telah berbuat demikian, dan engkau tidak segan-segan untuk menyerahkan anakmu yang tunggal kepada-Ku, 17 maka Aku akan memberkati engkau berlimpah-limpah dan membuat keturunanmu sangat banyak seperti bintang di langit dan seperti pasir di tepi laut, dan keturunanmu itu akan menduduki kota-kota musuhnya. 18 Oleh keturunanmulah semua bangsa di bumi akan mendapat berkat, kerana engkau mendengarkan firman-Ku.”

4) Yosua dan keluarganya

5) Yunus

~ Kesemua kisah kehidupan ini mengisahkan tentang keputusan yang telah mereka buat dalam hidup mereka. Keputusan yang mereka ambil itulah yang menentukan masa depan hidup mereka.

DALAM SEGALA HAL KITA MEMERLUKAN TUHAN
1) Kita memerlukan TUHAN untuk mengambil keputusan
2) Kita memerlukan TUHAN untuk memberikan kekuatan dalam keputusan kita
3) Kita memerlukan TUHAN untuk memulihkan kita saat kita salah mengambil keputusan

Yeremia 29: 11

“Sebab Aku ini mengetahui rancangan-rancangan apa yang ada pada-Ku mengenai kamu, demikianlah firman TUHAN, iaitu rancangan damai sejahtera dan bukan rancangan kecelakaan, untuk memberikan kepadamu hari depan yang penuh harapan.”

Biarlah rancangan TUHAN yang terjadi dalam hidup kita


Tiada ulasan:

Catat Ulasan