Selasa, 7 Jun 2011

“Misi Yesus Datang ke Dunia”


Banyak orang yang masih tidak tahu akan maksud sebenar Yesus datang ke dunia. Sebelum Yesus dilahirkan dia sudah tahu apakah tujuan kelahiranNya nanti. Sebab itu, kedatangan Yesus ke dalam dunia ada misi yang harus diselesaikan.Alkitab memberitahukan beberapa tujuan Yesus datang ke dalam dunia. Kalau kita berbalik kepada nabi Yesaya

Yesaya 9:6

Sebab seorang anak telah lahir untuk kita, seorang putera telah diberikan untuk kita; lambang pemerintahan ada di atas bahunya, dan namanya disebutkan orang: Penasihat Ajaib, Allah yang Perkasa, Bapa yang Kekal, Raja Damai.”

Kepada Yusuf,

Matius 1:20-23

20 Tetapi ketika ia mempertimbangkan maksud itu, malaikat Tuhan nampak kepadanya dalam mimpi dan berkata: "Yusuf, anak Daud, janganlah engkau takut mengambil Maria sebagai isterimu, sebab anak yang di dalam kandungannya adalah dari Roh Kudus. 21 Ia akan melahirkan anak laki-laki dan engkau akan menamakan Dia Yesus, karena Dialah yang akan menyelamatkan umat-Nya dari dosa mereka." 22 Hal itu terjadi supaya genaplah yang difirmankan Tuhan oleh nabi: 23 "Sesungguhnya, anak dara itu akan mengandung dan melahirkan seorang anak laki-laki, dan mereka akan menamakan Dia Imanuel" --yang berarti: Allah menyertai kita.

Kepada Maria,

Lukas 1:31-33

31 Sesungguhnya engkau akan mengandung dan akan melahirkan seorang anak laki-laki dan hendaklah engkau menamai Dia Yesus. 32 Ia akan menjadi besar dan akan disebut Anak Allah Yang Mahatinggi. Dan Tuhan Allah akan mengaruniakan kepada-Nya takhta Daud, bapa leluhur-Nya, 33 dan Ia akan menjadi raja atas kaum keturunan Yakub sampai selama-lamanya dan Kerajaan-Nya tidak akan berkesudahan."

Semua ini adalah tujuan Yesus dilahirkan. Tetapi tahukah kita anda bahawa kedatangan Yesus merupakan satu misi yang penting harus diselesaikanNya. Apakah misi itu? Misi itu adalah mati di kayu salib untuk

1) Menyelamatkan manusia dari kekuasan Iblis dan menghancurkan pekerjaan Iblis dalam hidup kita.

Lukas 19:10

Sebab Anak Manusia datang untuk mencari dan menyelamatkan yang hilang.”

Kolose 1:13

Ia telah melepaskan kita dari kuasa kegelapan dan memindahkan kita ke dalam Kerajaan Anak-Nya yang kekasih…”

Semenjak kejatuhan manusia dalam dosa, manusia terus disesatkan oleh Iblis. Sebab itu, banyak kepercayaan/agama yang wujud yang lebih menyesatkan kita, yang membawa kita jauh dari Tuhan.

1 Yohanes 3:8

barangsiapa yang tetap berbuat dosa, berasal dari Iblis, sebab Iblis berbuat dosa dari mulanya. Untuk inilah Anak Allah menyatakan diri-Nya, yaitu supaya Ia membinasakan perbuatan-perbuatan Iblis itu.”

Pekerjaan Iblis dalam hidup kita dalah membawa kita agar hidup dalam dosa. Maksudnya kita terus menerus melakukan dosa. Kita senang dengan dosa. Malah kita mencintai dosa. Perkara yang jahat dilakukan.

Inilah yang diselesaikan Yesus dalam misiNya.

2) Memberikan nyawaNya sebagai Penebus kita dan memberikan hidup yang kekal.

Matius 20:28

sama seperti Anak Manusia datang bukan untuk dilayani, melainkan untuk melayani dan untuk memberikan nyawa-Nya menjadi tebusan bagi banyak orang.”

Maksud menjadi tebusan ini adalah Yesus menyerahkan nyawaNya untuk membebaskan banyak orang. Membebaskan manusia daripada apa? Membebaskan manusia daripada hukuman dosa iaitu neraka. Ini adalah kerana Tuhan berkata bahawa upah dosa adalah maut! Sebab itu kalau tiada yang menebus kita, kita semua akan mati kerana hukuman kekal itu.

1 Yohanes 5:11-12

11 Dan inilah kesaksian itu: Allah telah mengaruniakan hidup yang kekal kepada kita dan hidup itu ada di dalam Anak-Nya. 12 Barangsiapa memiliki Anak, ia memiliki hidup; barangsiapa tidak memiliki Anak, ia tidak memiliki hidup.”

Yohanes 3:16-17

16 Karena begitu besar kasih Allah akan dunia ini, sehingga Ia telah mengaruniakan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan beroleh hidup yang kekal. 17 Sebab Allah mengutus Anak-Nya ke dalam dunia bukan untuk menghakimi dunia, melainkan untuk menyelamatkannya oleh Dia.”

Daripada hukuman kekal Tuhan mengantikannya hidup yang kekal melalui kematian Yesus di kayu salib.

Walaupun kita mati secara badan tetapi roh kita akan hidup sebab itu roh adalah penting. Sebab itu, Tuhan memberikan dua pilihan iaitu samada hidup kekal di syurga atau hidup kekal di neraka.

3) Memberikan kelahiran baru dalam keluarga Allah dan memulihkan hubungan manusia dengan Allah.

Yohanes 1:12-13

12 Tetapi semua orang yang menerima-Nya diberi-Nya kuasa supaya menjadi anak-anak Allah, yaitu mereka yang percaya dalam nama-Nya; 13 orang-orang yang diperanakkan bukan dari darah atau dari daging, bukan pula secara jasmani oleh keinginan seorang laki-laki, melainkan dari Allah.”

1 Yohanes 3:1-2

1 Lihatlah, betapa besarnya kasih yang dikaruniakan Bapa kepada kita, sehingga kita disebut anak-anak Allah, dan memang kita adalah anak-anak Allah. Karena itu dunia tidak mengenal kita, sebab dunia tidak mengenal Dia. 2 Saudara-saudaraku yang kekasih, sekarang kita adalah anak-anak Allah, tetapi belum nyata apa keadaan kita kelak; akan tetapi kita tahu, bahwa apabila Kristus menyatakan diri-Nya, kita akan menjadi sama seperti Dia, sebab kita akan melihat Dia dalam keadaan-Nya yang sebenarnya.”

Anak-anak Allah adalah orang-orang yang telah percaya dan menerima Yesus di dalam hidup mereka. Sebab itu kita semua bersaudara.

1 Yohanes 1:3

Apa yang telah kami lihat dan yang telah kami dengar itu, kami beritakan kepada kamu juga, supaya kamupun beroleh persekutuan dengan kami. Dan persekutuan kami adalah persekutuan dengan Bapa dan dengan Anak-Nya, Yesus Kristus.”

Kesimpulan:

1) Sudahkah anda bebas dari jajahan/kekuasaan Iblis dalam hidupmu?

2) Adakah anda sudah memiliki hidup kekal yang ada dalam Yesus itu?

3) Adakah anda sudah merasakan jalinan persaudaraan dalam keluarga Alah?

Hanya melalui Yesus semua ini akan terlaksana. Meskipun Yesus telah terangkat ke syurga tetapi misiNya tetap sedang berjalan kerana Roh Tuhan sedang bekerja di dalam dunia melalui hamba-hambaNya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan